Category: Reviews

Tagged with: , , , , ,

Utgiven av: Bokförlaget Semic, 2011.
Text: Peter Bergting
Omslag/Illustrationer: Peter Bergting

Betyg: 4/5

300 ord:

Inom Svensk fantasy för yngre åldrar kan vi nu se en Svensk författare göra sin debut och det är mycket spännande. Jag är långt ifrån målgruppen med min ålder men jag förkovrade mig gärna in i boken “Legenden Om Morwhayle” med mitt ungdomliga sinne i njutning och inlevelse. Språket är enkelt där den rumsliga uppfattningen uteblir för att snarare fokusera på händelse och situation. Kanske avsiktligt, det ligger i led med Peter Bergtings egna visuella sätt att arbeta som bildberättare och serietecknare, avskalat och fokuserat. En taktisk avvägning som jag även tror ligger nära till hands med barnens uppfattningsförmåga och att skapa sig en självbild. Stundtals kan den uppfattas som skrämmande, men vilken fantasy skall inte göra det.

Tvillingarna Arteil och Malda separeras som unga av sin far när modern dör. Tio år senare söker sig ett magiskt svärd till Arteils hand. Malda återkommer genom en portal bakom Arteils garderob för att hämta Arteil och hans hund Briar till händelsernas centrum. De leds till en resa för att återuppväcka den bortgångne nekromatikern kallad Häxmästaren med hjälp av Orobouzerna och draken Gorgobestor. Ett offer krävs, frågan är om Maldas avsikter är allt för vänliga, om faderns vilseledande manöver spelar ett spratt eller vad Briar har för förtrogenhet med sin husbonde och varulvarna samt vad skulle återuppväckandet av den bortgångne Häxmästaren medföra.

Läsaren ställs tveeggat i boken i sitt val vem man vill relatera till och varför. Mystiken och fantasyn tätnar, ska Arteil verkligen återförenas med sin syster. Tro inte att boken slutar här, det dramatiska slutet ökar läslusten. Passa på att förhandsbeställa nästa bok så ni inte missar uppföljningen. Jag har ännu inte hunnit förhandsboka mitt exemplar men väl satt upp Peter Bergting som en av årets mest intressanta debutförfattare för barn i åldern nio till tolv, jag känner mig åter ung.