Category: Reviews

Av en märklig händelse råkade jag nyligen vinna en seriebok på Facebook. Då jag ändå var i färd med att läsa och recensera en annan bok valde jag även att skriva ett par ord om denna.

Utgiven: Apart Förlag, 2011.
Manus: Robert Kirkman
Teckning: Tony Moore

Betyg: 4/5

300 ord:

Jag imponeras. Inte för den direkta känslan av att äntligen få läsa en zombieserie på Svenska. Snaran dras åt långsamt och jag leds in i ytterliggare ett serieäventyr, inte av svenska serieskapare men intressant nog uppsnappat av svenska serieskapare för egen utgivning i Sverige. Serien The Walking Dead (på Svenska) lyser med precis den energi av nära på verklighetsförankring kring temat som jag länge saknat i zombiesammanhang. Förståelsen av det oförståbara i situationen. En genre normalt sett utanför min förhoppning som överraskade.

Här inleds man i första avsnittet att följa polisen Rick i den amerikanska idyllen. Uppvaknandet ur koma och finna hur hela världen stormar. The Walking dead går verkligen in på djupet för att fånga, inte glorifieringen kring zombie, splatter eller sexualismen som skräck genren hör till utan att verkligen fånga emotionerna och klyftorna i mänsklighetens situationer som vi ställs inför när allting ställs på sin spets. Jag häpnas inte av teckningsstilen även om den är konsekvent genomgående och fungerande, egentligen inte heller av språket eller de manusmässiga bristerna hur en Zombie kan få fatt i ett rådjur att döda när arternas rörelsers hastigheter enligt min uppfattning är så olika. Nej jag häpnas av själva berättandet. Hur handlingen för oss mellan vad som skulle kunna vart en realitet om vi vaknar på nytt i en sådan situation och hur huvudkaraktären bäst sätter sig in att ta del av och förstå samt försöka påverka, att nyttja situationen och ständigt upptäcka nya saker som skett bortanför medvetandet. Medvetandet att leva inom ramen av hopp. Kampen mellan rätt o fel, könsroller och uppfostran och samhörighet. Gränser som bryts för att återvinnas. The walking dead säger mer som läst serie än som oläst och jag kan inte undgå trots känslan av att allt ska stilla sig uppkommer behovet av att läsa uppföljaren, nu.